Расположите части делового письма в правильном порядке.
|
|
| Blanc Apt. 406 Geneva, Switzerland
|
|
|
| 10 September 2008
|
|
|
| Registrar’s Office State University Littleton, SD 55555
|
|
|
| Dear Registrar:
|
|
|
| I am a student of microbiology in Geneva, Switzerland. I would like to apply for entrance to your university. Would you please send me an application form and information on your university.
|
|
|
| Yours truly,
|
|
|
| Renee Martin
|
ЗАДАНИЕ N 3 отправить сообщение разработчикам Тема: Оформление резюме, письма-заявления, письма-уведомления, письма-запроса, контракта, служебной записки
Определите, к какому виду делового документа относится представленный ниже отрывок.
|
|
| Statement
|
|
|
| Memo
|
|
|
| Advertising letter
|
|
|
| Inquiry Letter
|
Решение: Выписка из счета – это документ с требованием поставщика оплатить счет. В нем содержится краткое описание финансовых операций между поставщиком и покупателем.
ЗАДАНИЕ N 4 отправить сообщение разработчикам Тема: Оформление электронного сообщения, факса, меморандума (служебной записки)
Выберите слова или словосочетания для заполнения пропусков так, чтобы они отражали особенности оформления служебной записки:
|
|
| Marketing Executive
|
|
|
| Jonathon Fitzgerald
|
|
|
| Date
|
|
|
| Fall Clothes Line Promotion
|
ЗАДАНИЕ N 5 отправить сообщение разработчикам Тема: Учебно-социальная сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения. Student: «I wonder if you could give me some information». Librarian: «_______________».
|
|
| I'd be happy to. What can I do for you?
|
|
|
| Here they are.
|
|
|
| You can borrow three books at one time.
|
|
|
| I'm glad to see you again.
|
ЗАДАНИЕ N 6 отправить сообщение разработчикам Тема: Бытовая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения. Friend 1: «Will you come and see me tonight». Friend 2: «________________».
|
|
| Not sure I’ll make it.
|
|
|
| Just a second
|
|
|
| You seem to know better.
|
|
|
| Yes, I’ll have to.
|
Решение: Для успешного выполнения данного задания необходимо иметь общие знания о правилах речевого этикета в ситуациях бытовой сферы общения. Бытовая сфера коммуникации включает ситуации, реализуемые в повседневной жизни, и предполагает использование неформального стиля общения, для которого характерна непринужденность, неподготовленность, лексическая разнородность; использование разговорных и просторечных слов, упрощенного синтаксиса, эмоционально-экспрессивной оценочности. В приведенном диалоге правильным вариантом ответа является: Friend 1: «Will you come and see me tonight» («Приходи ко мне вечером»). Friend 2: «Not sure I’ll make it» («Не знаю, смогу ли»). Учитывая уровень участников коммуникации и ситуацию общения, можно сказать, что остальные реплики звучат либо недостаточно вежливо («Yes, I’ll have to»), либо не соответствуют поставленной речевой задаче («Just a second», «You seem to know better»).
ЗАДАНИЕ N 7 отправить сообщение разработчикам Тема: Профессионально-деловая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения. A: «The table on page four and the one on page seven completely contradict each other». B: «_______________».
|
|
| I’m sorry. I will correct this mistake right now.
|
|
|
| It’s not my fault!
|
|
|
| Is this our problem?
|
|
|
| I don’t understand this situation.
|
ЗАДАНИЕ N 8 отправить сообщение разработчикам Тема: Социально-деловая сфера
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения. Receptionist: «Just a moment, please, while I check. You have a reservation for a three-room suite for tonight» Guest: «_____________?»
|
|
| I’m afraid there’s been a mistake. I only asked for a single room, not a suite.
|
|
|
| What?! I didn’t ask for a suite.
|
|
|
| You must be kidding me. I don’t need a suite.
|
|
|
| I will book a room here.
|
ЗАДАНИЕ N 9 отправить сообщение разработчикам Тема: Канада
One of Canada’s prominent national symbols is the …
ЗАДАНИЕ N 10 отправить сообщение разработчикам Тема: США
The highest peak of the USA, Mount McKinley, is located in …
|
|
| Alaska
|
|
|
| Nevada
|
|
|
| Texas
|
|
|
| Montana
|
ЗАДАНИЕ N 11 отправить сообщение разработчикам Тема: Великобритания
Stonehenge is a (an) ______ which is located in Britain.
|
|
| prehistoric monument
|
|
|
| old castle
|
|
|
| unique palace
|
|
|
| ancient church
|
ЗАДАНИЕ N 12 отправить сообщение разработчикам Тема: Выдающиеся личности англоговорящих стран
An American film producer, director and animator who made the first full-length animated musical cartoon is …
|
|
| Walt Disney
|
|
|
| Jerry Springer
|
|
|
| Stephen Spielberg
|
|
|
| Robert Zemeckis
|
ЗАДАНИЕ N 13 отправить сообщение разработчикам Тема: Поисковое чтение с целью определения наличия в тексте запрашиваемой информации
Прочитайте текст и выполните задания. Landmark Inventions of the Millennium 1. The last 1, 000 years have produced an incredible number and variety of scientific and technological breakthroughs – but which of these were the most important? Narrowing a list of the thousands of inventions made since the year 1000 to the ten greatest requires some exact criteria. The qualifying inventions either provided radically new ways to do an important job, or they made possible tasks that were previously unimagined. Their impact was felt, if not right away then eventually, by a large portion of humanity. These developments have made possible significant new technological innovations and scientific discoveries. And finally, they have had an enduring effect on the world. 2. The inventions that meet these criteria, in chronological order, are the compass, the mechanical clock, the glass lens, the printing press, the steam engine, the telegraph, electric power, wireless communications, antibiotics, and the transistor. Missing from this list are many extremely significant technological advances, including the airplane, telephone, automobile, and computer. In many cases these inventions were omitted because they are based on earlier developments or breakthroughs. 3. In considering the ten most significant inventions of the past 1, 000 years, a subtle distinction must be made: the difference between «invention» and «discovery» is not as clear as one might think. A discovery can be as simple as the observation of a previously unnoticed phenomenon, while an invention is a human-devised machine, tool, or apparatus that did not previously exist.
|