Студопедия

Главная страница Случайная страница

Разделы сайта

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Railway Construction






Э.М.Аникина, Е.Т.Китова,

О.А.Палагина, С.К.Яворская

 

Railway Engineering

 

Строительство и эксплуатация железных дорог

Утверждено редакционно-издательским советом

Университета в качестве учебного пособия

Новосибирск 2007

УДК 802.0: 625.1

 

 

Аникина Э.М., Китова Е.Т., Палагина О.А., Яворская С.К. Railway Engineering. Строительство и эксплуатация железных дорог: Учебное пособие. – Новосибирск: Изд-во СГУПСа, 2007. – 192 с.

 

Учебное пособие разработано для обучения английскому языку в неязыковых вузах. Использован языковой материал из современных аутентичных специализированных изданий. Пособие построено на модульном принципе. Разработана система лексических и коммуникативных упражнений и контролирующих тестов. Имеется глоссарий и терминологический англо-русский и русско-английский словари.

Пособие предназначено для студентов и аспирантов транспортных вузов, а также специалистов железнодорожного транспорта. Может использоваться в системе магистратуры при двухуровневой подготовке специалистов в вузе.

 

Рассмотрено и утверждено к печати на заседании кафедры «Иностранные языки».

 

О т в е т с т в е н н ы й р е д а к т о р

кандидат филологических наук

Э.М.Аникина

 

Р е ц е н з е н т ы:

 

Кафедра «Иностранные языки» Ростовского государственного университета путей сообщения, завкафедрой д.п.н., профессор Т.Е.Исаева

 

Кафедра иностранных языков Новосибирской государственной академии водного транспорта, завкафедрой к.филол.наук, доц. Е.И.Мартынова

 

 

© Авторы, 2007

© Сибирский государственный

университет путей сообщения, 2007

Предисловие

 

Данное пособие предназначено для студентов железнодорожных специальностей, изучающих английский язык, и рассчитано на сквозную языковую подготовку, предусматривающую продолжение изучения иностранного языка после завершения базового курса на начальном этапе обучения в вузе. Студенты 3, 4, 5 курсов могут работать с данным пособием самостоятельно и готовиться к защите диплома на иностранном языке под руководством преподавателя. Кроме того, оно может быть использовано в системе повышения квалификации для работников железнодорожного транспорта, которым необходимо совершенствовать знания иностранного языка в профессиональных целях. Аутентичные профессиональные тексты формируют понятийный аппарат в области конкретной железнодорожной специальности. Материалы для текстов и упражнений отобраны из современных специализированных периодических изданий.

Учебное пособие состоит из 4 частей, соответствующих основным железнодорожным специальностям: Строительство железных дорог, Мосты и тоннели, Строительно-дорожные и путевые машины и оборудование, Управление процессами перевозок. Каждая часть содержит несколько блоков. Блок состоит из базового текста и упражнений на выработку основных речевых навыков профессионального взаимодействия. Блок завершается тестом с ключами для самоконтроля. Имеется глоссарий специальных терминов, англо-русский и русско-английский специализированные словари.

Различные упражнения разработаны как для закрепления профессиональной терминологии и систематизации языковых знаний, так и для развития коммуникативного потенциала.

Учебное пособие рассчитано на 90 часов.

 

CONTENTS

Foreword…….……………………………………………………………..  
Contents……………………………………………………………………..  
Part 1 Railway Construction  
Unit 1 Railway Track of the 21 st Century ………………………………...  
Exercises …………………………………………………………………...  
Test 1…………………………..…………………………………………….  
Unit 2 Permanent Way and Its Members …………………………………  
Exercises……………………………………………………………………  
Test 2…………………..……………………………………………………  
Unit 3 Modern Permanent Way Technology ……………………………..  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 3 ……………………………………………………………………….  
Unit 4 TRACK DESIGN: Ladder Sleepers Perform Well in Tests ……….  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 4 ……………………………………………………………………….  
Unit 5 Surveying and Organizing of the Railroad Construction ………….  
Exercises …………………………………………………………………..  
Test 5 ………………………………………………………………………  
Keys to tests 1-5 ……………………………………………………………  
Part 2 Tunnels and Bridges  
Unit 6 Under the Thames to Lewisham……………………………………  
Exercises …………………………………………………………………..  
Test 6 ……………………………………………………………………….  
Unit 7 The Eresund Fixed Link ……………………………………………  
Exercises…………………………………………………………………….  
Test 7 ……………………………………………………………………….  
Unit 8 Storebaelt Reverts to Ballasted Track …………………………….  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 8 ……………………………………………………………………….  
Unit 9 First Blast Launches Gotthard Base Tunnel ………………………..  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 9 ……………………………………………………………………….  
Keys to tests 6 – 9 ………………………………………………………….  
Part 3 Road Construction Machinery  
Unit 10 Track Laying Cranes ……………………………… …………….  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 10 ………………………………………………………………………  
Unit 11 Roadbed Multi-Purpose Machine…………………………………  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 11 ………………………………………………………………………  
Unit 12 Mobile Cranes……. ……………………………………………….  
Exercises …………………………………………………………………....  
Test 12 ………………………………………………………………………  
Unit 13 Mainframes. ……………………………………………………...  
Exercises …………………………………………………………………....  
Test 13 ……………………………………………………………………..  
Unit 14 Earth Moving Equipment……….. …………………………………  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 14 ………………………………………………………………………  
Keys to exercises and tests 10 – 14 …………………………………………  
   
Part IV Traffic Management  
Unit 15 Motive Power ………………………………………………………  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 15 ………………………………………………………………………  
Unit 16 Railroad Cars……………………………………………………….  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 16 ………………………………………………………………………  
Unit 17 Terminal Operation………………………………………………...  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 17 ………………………………………………………………………  
Unit 18 Rail Safety..……………………………………………………….  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 18 ………………………………………………………………………  
Unit 19 Signaling…………………………………………………………..  
Exercises …………………………………………………………………..  
Test 19 ………………………………………………………………………  
Unit 20 Dispatching Advances Will Boost Efficiency …………………….  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 20 ………………………………………………………………………  
Unit 21 Computerization of Railroad Operations …………………………  
Exercises ……………………………………………………………………  
Test 21 ………………………………………………………………………  
Unit 22 Logistics …………………………………………………………...  
Exercises …………………………………………………………………....  
Test 22 ………………………………………………………………………  
Keys to tests 15 – 22 ………………………………………………………..  
Glossary …………………………………………………………………….  
English-Russian Vocabulary ……………………………………………….  
Russian-English Vocabulary ……………………………………………….  
List of Abbreviations ……………………………………………………….  
Bibliography ………………………………………………………………  

 

PART I

Railway Construction

 

 

Unit 1

Skim the text to say if it contains information about:

a) problems of freight and passengers transportation

b) auto-video inspection of track

c) operation of the railway

 

Railway Track of the 21 st Century

Every day high-speed trains and other transport vehicles safely and rapidly carry millions of passengers. Wherever you happen to be and no matter how large or small your city, province or country is, we don¢ t ask a lot in order to provide you with the most advanced, highly efficient public transportation system in the world. All we need is a track.

The modern railway track copes with the growing demands of the constant increase in the weight and speed of trains. The growth of goods traffic intensity and train speeds requires higher standards of track facilities. In order that the railway track may carry the loads imposed on it without settlement, it must be supported on a strong, stable roadbed or subgrade.

The heavier the rails, the larger the number of reinforced-concrete sleepers and the more up-to-date system of rail joints, the smaller are the maintenance costs. Reinforced-concrete sleepers ensure: high durability, low annual rate of breakdown of singular sleepers, great uniformity of their physical condition through their service life, an increased stability of track facilitating the use of long rails and jointless track. New jointless tracks have been laid for a maximum speed of 280 km/h. That is why the choice of concrete sleepers is the worldwide solution for modern high speed railways. As for steel sleepers they provide the required track performance while keeping renewal and maintenance costs. Steel sleepers track can be easily achieved. Sections with steel sleepers are in service for over 15 years.

Today the fastening by means of which the rails are joined to each other and held to the sleepers have been greatly improved to increase their efficiency and effectiveness. Railways adopt long welded rails, which lessen wear and tear on rolling stock. Rails of standard length of 39 feet are welded together. The continuous rails have a longer service life than the short ones. They provide a smoother running and permit the train operation at higher speeds. For the welding of long rails, European railways rely mainly on the flash-butt process. There are best technological advancements for flash-butt welding because they give good results in rail welding.

We move into the century ahead with the auto-video inspection of track. It is an opportunity to optimize track maintenance processes to reduce costs. Video recordings of the track and its fittings are made using equipment mounted on a train adapted for this purpose. A valuable facility is the ability to examine the performance of the track under load, considerably enhancing its potential to locate track faults. Utilizing of auto-video inspection includes significant benefits: improvements in passenger safety, reliable and reproducible information, comprehensive record, cost reduction. This inspection offers the opportunity to dispense with time consuming, traditional inspection practices by providing high quality, detailed visual information which can be integrated with other recorded parameters such as vibration, temperature and noise. And it is essential to the safe and efficient operation of the railway.

 






© 2023 :: MyLektsii.ru :: Мои Лекции
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав.
Копирование текстов разрешено только с указанием индексируемой ссылки на источник.