Студопедия

Главная страница Случайная страница

Разделы сайта

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Протограф II—V редакций 3 страница






Но еще ранее М. Н. Тихомирова с развернутой критикой взгляда о происхождении Краткой Правды через сокращение Пространной выступил В. М. Чернов, который обобщил все аргументы, указанные в литера­туре по этому вопросу 3.

В основном эти аргументы о наибольшей древности Краткой Правды сводятся к следующему: ^упомина­ние о мести и о других архаических институтах, об отмене которых говорится в Пространной Правде,

2) более казуистический характер формулировки статей,

3) употребление архаических терминов, 4) хроно­
логическая система расположения постановлений,
5) однородный характер (уголовный и процессуальный)
постановлений Краткой Правды, что является харак­
терной чертой наиболее древних законодательных сбор-


ников. В Пространной Правде имеется большое число статей, относящихся к нормам, которые впоследствии будут отнесены к гражданскому праву (например, нормы наследственного права).

Уже после того, как в историко-юридической науке были обобщены все аргументы о большей древности Краткой Правды по сравнению с Пространной, по­явилась упомянутая выше статья акад. С. П. Обнор­ского, который в результате глубокого лингвисти­ческого анализа пришел к противоположным, не­жели акад. Соболевский, выводам.

С. П. Обнорский утверждает, что «ближайшее срав­нение текста одной и другой редакции «Правды» обна­руживает большую цельность языковых (в частности, в синтаксисе) черт, большую архаичность лексического состава в тексте Краткой редакции Правды по срав­нению с Пространной редакцией памятника; это поз­воляет думать, что по своему сложению Краткая редак­ция Правды древнее первоначальной Пространной Правды» ].

§ 4. Вопрос о Краткой Правде как едином литературном целом и ее составе

Исследователи давно уже должны были обратить внимание на то, что в тексте Краткой Правды выделяется определенная ее часть, которая приписывается сыновь­ям Ярослава. Отсюда Краткая Правда стала делить­ся на Правду Ярослава и Правду Ярославичей.

На делении I редакции (Краткой Правды) на две части в особенности настаивал Ланге. По его мнению, первая часть Краткой Правды — это первоначальный Устав Ярослава, а вторая часть — дополнительный Устав Ярослава 2.


 


1 Правда Русская, т. II, М.—Л., 1947, стр. 73 (примечание). 3 М. Н. Тихомиров, Исследование, стр. 30. 3 В. Ч е р н о в, До питания про редакц I «PycbKoiY Прав­ды», стр. 18.


1 С. П. Обнорский, Очерки, стр. 30.

2 Н. Ланге, Исследование об уголовном праве Русской

Правды, стр. 25.


 


196


197


Но большинство исследователей не согласилось с доводами Ланге. В особенности казалось весьма спор­ным его утверждение о том, что все нормы Краткой Правды возникли при Ярославе. Но взгляды Ланге не были забыты. Сергеевич в предисловии к своему из­данию Русской Правды стал утверждать, что Краткая редакция Правды является простым соединением двух различных памятников — Правды Ярослава и Правды Ярославичей 1. Правду Ярослава он назвал первой редакцией Русской Правды, а Правду Ярославичей — второй. Одним из главнейших доказательств Сергее­вича в пользу этой мысли является ссылка на лето­писца, который выделил начало второй части Краткой Правды словом «зри».

Ко взглядам Сергеевича присоединился немецкий исследователь Русской Правды Гетц 2.

Однако взгляды Сергеевича также не были приняты. Было установлено, что вторая часть Краткой Правды состояла не только из постановлений Ярославичей, но и из постановлений Ярослава, которые не вошли в со­став первой части.

Что же касается отнесения Сергеевичем так назы­ваемой Правды Ярославичей ко второй редакции Рус­ской Правды, то и это его предложение не было принято. Как было уже отмечено, с наибольшей силой обосно­вал неприемлемость этого предложения М. А. Дья­конов, указавший, что «первая и вторая части Краткой Правды говорят вовсе не об одном и том же;.они разли­чаются содержанием, а не изложением, что это скорее два памятника, соединенные, однако, между собой потому, что один служит дополнением другого, а во­все не разные редакции одного памятника» 3.

Словом, Краткая Правда должна быть признана после того, как она была воспроизведена в Новгород-

1 В. И. Сергеевич, Русская Правда в четырех редак­циях (разных изданий, напр. 2-е, СПБ, 1911, см. Преди­словие).

• L. К. О о е t z, Das Russische Recht, Band I.

* M. А. Дьяконов, Очерки общественного и государ­
ственного строя древней Руси, стр. 36.

198


ской 1 летописи, единым литературным целым, хотя составленным из ряда отдельных источников, возник­ших в разное время.

М. Н. Тихомиров различает три части в составе Краткой Правды: 1) Древнейшею Правду; 2) Правду Ярославичей с добавлениями; 3) «Покон вирный» и сУстав Мостником». В целях наиболее глубокого из­учения составных частей Краткой Правды следует вы­делить пять частей: 1) Древнейшую Правду(ст. 1—18); 2) Правду Ярославичей (ст. 19—27 (28); 3) Допол­нения к Правде Ярославичей (ст. 28(29)—39(40); 4) Покон вирный (ст. 40(41)—41(42); 5) Устав Мост­ником (ст. 42(43).

М. Н. Тихомиров 1, настаивая на разновременном происхождении Древнейшей Правды, Правды Яросла­вичей и Покона вирного, отмечает наличие термино­логических различий. Он приводит для каждой из этих Правд два ряда терминов, только им прису­щих. Эти терминологические данные, приведенные М. Н. Тихомировым, представляют большой инте­рес.

Попытку разделить Краткую Правду на составные ча­сти предпринял и В. П. Любимов. Заметив, что в тексте Академического 1 списка встречаются большие буквы, написанные не киноварью, а чернилами, он сделал предположение, что эти буквы служат для деления текста на некоторые статьи или для выделения того, что можно назвать статьями.

В результате этих наблюдений В. П. Любимов при­ходит к заключению, что такого рода разделение текста наводит на мысль, не отражает ли это деление самый процесс создания памятника, обозначая отдельные фрагменты, из которых он складывался 2.

Но значение всех этих наблюдений В. П. Любимова, которые, если бы они полностью подтвердились, помог-

1 М. Н. Тихомиров, Исследования, стр. 46—47.

2 В. Любимов, Палеографические наблюдения над
Академическим списком Русской Правды («Историк-марксист.»
№ 5, 1938 г., стр. 156 и 161).

199


ли бы уяснить процесс сложения Краткой Правды и ее составные части, решительно оспорено М. Н. Тихо­мировым, указавшим, что большие чернильные буквы (А, С, И, О и т. д.) встречаются не только в тексте этого списка Русской Правды, но и на протяжении всего Ака­демического списка Новгородской I летописи, равно как и в громадном числе других рукописей XV—XVI вв. «Они зависели от графической манеры писцов, а не от внутреннего содержания текстов», правильно, на наш взгляд, заключает М. Н. Тихомиров 1.

Наша точка зрения в этом вопросе полностью сов­падает с М. Н. Тихомировым.


ПРИЛОЖЕНИЯ

Восстановленные тексты протографа I редакции

(Краткой Правды) и протографа II— V редакций

(Пространной Правды)

А. Протограф I редакции


 


1 М. Н. Тихомиров, Исследование, стр. 47—48.


[щри восстановлении протографа данной редакции могут быть использованы только тексты двух спис­ков— Академического I и Археографического I. Что же касается позднейших списков, то они являются, как указано, копиями Академического I и, следова­тельно, привлечение их к работе над восстановлением протографа данной редакции значения иметь не может. В основу восстанавливаемого протографа поло­жен наиболее, по общему мнению, близкий к нему Академический I список. Но в его тексте заменены церковно-славянские слова (например, аще на аже и т. д.), а также слова, в которых следы новгород­ского наречия несомненны (например, гривн вместо гривен или гривны). В некоторых случаях нам каза­лось, что текст обоих древнейших списков дошел в неисправном виде и что его надо заменить текстом протографа II—V редакций, например, «то вирное платити, в нем же в и р и голова начнеть лежати» — ст. 20(21) Ак.


ПРАВДА РУССКАЯ1

Оубиеть моужь моужа, то мьстить брату брата, любо сынови отца, любо отцю сына, любо брат о— чадо у2, любо сестриноу сынови; аже не боудеть кто мьстя, то 40 гривен за голову; аже боудеть роу-синъ, любо гридь3, любо коупець4, любо ябетникъ, любо мечникъ, аже изгои боудеть, любо словенинъ, то 40 гривенъ положити за нь. Или боудеть кровавъ или синь надраженъ, то не искати емоу видока человека томоу; аже не боудеть на немъ знамеша никоего5 же, то ли пршдеть видокъ; аже ли не можеть, тоу томоу конець; оже ли себе не можеть мьстити, то взяти емоу за обидоу 3 гривны, а л'Ьтцю мъзда. Аже ли кто кого оударить батогомъ, любо жердью, любо пястью, любо чашею, любо рогомъ, любо тылеснию, то 12 гривенъ; аже сего не постигнуть, то платити емоу, то тоу конець. Аже оутнеть мечемъ, а не вы-незъ8 его, любо роукоятью, то 12 гривенъ за обидоу. Оже ли оутнеть роукоу, и отпадеть роука, любо оу-сохнеть, то 40 гривенъ. Аже боудеть нога ц-вла, а7 начьнеть х р о м а т и, тогда чада смирять. Аже ли персть оутнеть к ы и8 любо —3 гривны за обидоу. А въ оуев 12 гривенъ, а въ бородЪ 12 гривенъ. Аже ли вынезъ мечь, а не тнеть, то гривноу положить. Аже ли ринеть моужь моужа, любо оть собе, любо къ собъ\— 3 гривны, а видока два выведеть; аже* боудеть ва-рягъ, любо колбягъ, то на роту. Аже челядинъ скрыет* ся, любо оу варяга, любо оу кольбяга, а его за три дни не выведоуть, а познають и в третш день, то изымати емоу свои челядинъ, а 3 гривны за обидоу. Аже кто поддеть на чюжемъ конъ\ не прошавъ его, то поло-

1 Так в Археографическом {в дальн. «Арх. I») и в протографе Пространной (в дальнейшем — прот.). Разрядкой печатается текст, отличный от Академического и Троицкого I списков.

4 Так в прот.

3 Так в прот.

* Так в Арх. I и прот.
6 Так в Арх. I.

6 Так в прот.

* Так в Арх. 1.
8 Так в прот.

» Так в прот.

202


жити 3 гривны. Аже поиметь кто чюжь конь, любо ороуж! е, любо портъ, а познаеть въ своемь ми-роу, то взяти емоу свое, а 3 гривны за обидоу. Аже познаеть кто, не емлеть его, то не рци емоу: «мое»-, но рци емоу тако: «пойди на сводъ, гдъ- еси взялъ*>; или не поидеть, то пороучника за пять днш. Аже гугв взыщеть на дроуз-в проче, а онъ ся запирати нач-неть, то ити ему на сводъ предъ 12 человека; да аже боудеть обидя не вдалъ, — достойно емоу свои скот, а за обидоу Згривны. Аже кто челядинъ пояти хощеть, познавъ свои, то къ ономоу вести, оу кого то боудеть коупилъ, а той ся ведеть ко дроугомоу, даже доидеть до третьего, то рци треть-емоу: «вдаи ты мн-fc свои челядинъ, а ты своего скота ищи при видоцв». Аже1 холопъ оударить свободна моужа, а бЪжить въ хоромъ, а господинъ начнеть не дати его, то холопа пояти, да платити господинъ за нь 12 г р и в енъ, а за гвмъ, 2 гдъ" его нал'взеть3 оударенный той моужь, да бьють его. Аже изломить копие, любо щит, любо порть, а начнеть хогбти его держати оу себъ\ то пр1ати скота оу него; а иже есть изломилъ, а ж е ли начнеть примт> тати, то скотомъ емоу заплатити, колько далъ боудеть на немъ.

Правда оуставлена Роуськои земли, егда ся съво-коупилъ Изяславъ, Всеволодъ, Святославъ, Косняч-ко, Перен-вгъ, Никифоръ Кыянин, Чюдинъ Микоула. Аже оубьють огнищанина в обидоу, то платити за нь 80 гривенъ оубшци, а людемъ не надобт»; а в подъЪзд-номъ княжъ-—80 гривенъ. Аже оубьють огнища­нина в разбои, любо оубиицоу не ищоуть, то вир­ное платити в чьей4 же верви5 голова начнеть ле-жати. Аже оубьють огнищанина оу клЪти, любо оу коня, любо оу говяда, любо оу коровьЪ татьбы, то оубити в пса место; а той6 же поконъи тиоуницоу. А в княжь- тиоун-в 80 гривенъ. А конюх старый оу стада

г Так а прот.

2 Так в прот.

3 Так в прот.

4 Так в прот.

5 Так в прот.

• Так в Арх. \

203


80 гривенъ, яко оуставилъ Изяславъ въ своемъ коню-св, его же оубили Дорогобоудьци. А въ сельскомъ ста­рость к н я ж " Б и въ ратайнЪмъ 12 гривенъ, а в рядовництэ княжь1 5 гривенъ. А въ смерде ивъхолопЪ 5 гривен. А ж е раба кормилица, любо кормиличиць 12 гривенъ. А за княжь конь, иже той съ пятномъ 3 г р и в н ы, а за смердЪй 2 г р и в н ы; за кобылоу 60 р-взанъ, а за волъ гривноу, а за коровоу 40 рЪзанъ, а за третьякъ 15 коунъ, а за лоныциноу полъгрив-н ы, а за теля 5 р-взанъ, за яря ногата, за баранъ но­гата. Аже оуведеть чюжь холопъ любо рабоу, плати-ти емоу за обидоу 12 гривенъ. Аже крадеть любо кон], любо волы, любо клЪть, да а ж е боу-деть единъ кралъ, то гривноу и тридесять ръзанъ пла-тити емоу; или ихъ боудеть 18, то по три гривны и по 30 рЪзанъ платити моужеви. А въ княжь- борти 3 гривны, любо пожгоуть, любо издероуть. Аже смердъ оумоучать, а безъ княжа слова, за обидоу 3 гривны; а в огнищанине, и в тиоуниц-Б, и в мечншгв 12 гривенъ. Аже межоу переореть любо пе-ретесъ, то за обидоу 12 г р и в е н ъ. Аже лодью оу-крадеть, то за лодью платити 30 Рязань, а продажи 60 рЪзанъ. А въ голоубЪ и въ коуряти 9 коунъ; а в оуткЪ, и в гоусв, и въ жеравЪ, и въ лебеди 30 рЪзанъ, а продажи 60 рЪзанъ. Аже оукрадоуть чюжь песъ, любо ястребъ, любо соколъ, то за обидоу 3 гривны. Аже оубьють татя на своемъ двор-в, любо оу клЪти, любо оу хл-вва, то той оубитъ; аже ли до свъта дер­жать, то вести его на княжь дворъ; а оже ли оубьють, а люди боудоуть вид-вли связана, то платити въ немь. Аже сЪно крадоуть, то 9 коунъ; а в дровехъ 9 коунъ. Аже оукрадоуть овцоу любо козоу, любо сви­нью, а ихъ боудеть 10 одиноу овцоу оукрали, да положать по 60 рЪзанъ продажи; а кто изималъ, тому 10 р-взанъ. А от гривны мечникоу коуна, а в десятиноу 15 коунъ, а князю 3 гривны; а от 12 гривны емъцю 70 коунъ, а в десятиноу 2 гривны, а князю 10 гривенъ. Асе поконъвирный: вирникоу взя-ти 7 въ\деръ солодоу на неделю, тъ же овенъ, любо полоть, любо дв-в ногаты; а въ среду рЪзаноу, в три же сыры; в пятницоу тако же; а хл^ба по колькоу


могоуть ясти и пшена; а куръ по двое на день; конь-4 поставити и соути имъ на ротъ, колько могоуть зобати; а вирникоу 60 гривенъ и 10 рЪзанъи 12 в-ввер-ици; а переди гривна или ся пригодитъ в говЪние рыбами, то взяти за рыбы 7 рЪзанъ; то веЬхъ коунъ 15 коунъ на нед-влю, а борошна колько могуть изъясти; до недели же вироу сбероуть вирници. То ти оурокъ Ярославль. А се оурокъ мостниковъ; аже помостивше мостъ, взяти от дЪла ногата, а отъ городници ногата; аже боудеть ветхаго моста потвердити нЪколико доскъ, или 3, или 4, или 5, то тое же.

Б. Протограф II—V редакций (Пространной Правды)

В свое время нами было указано, что М. Н. Ти­хомиров довольно удачно восстановил протограф дан­ных редакций. Он правильно положил в основу вос­становления этого протографа Троицкий I список. Основным нашим разногласием с М. Н. Тихомировым является, как было указано, то, что мы настаиваем на происхождении Пространной Правды через меха­ническое соединение двух частей: «Суда Ярославль Владимирича» и «Устава Владимира Всеволодовича». Естественно, что в тексте протографа нами было отра­жено это положение. Восстановленный нами протограф состоит из двух частей, как это было в «Сборнике 30 глав», отразившем текст недошедшего до нас сбор­ника русских статей (см. список Мерила Праведного).

Другим существенным нашим отступлением от текста протографа, восстановленного М. Н.Тихомиро-рым, является то, что мы следуем тексту III, IV и V редакций, в котором статья о «судебных уроцех» дается после статьи «О заднице» (ст. 97(108) Троиц.), т. е. перед статьей «Уроци ротнии». Обе эти статьи близки между собой и по содержанию и по стилю.


 


204


8 — 5214


СУД ЯРОСЛАВЛЬ ВОЛОДИМЪРИЧЬ ПРАВДА РУСЬСКАЯ

Аже убиеть мужь мужа, то мьстити брату брата, любо отцю, ли сыну, любо браточаду, ли братню сынови; аже ли не будеть кто его мьстя, то положити за голову 80 гривенъ, аже будеть княжь моужь или тиунъ1 княжь; аже ли будеть русинъ, любо гридь, любо купець, любо тиунъ боярескъ, любо мечнйкъ, любо изгои, любо словЪ-нинъ, то 40 гривенъ положити за нь. По Ярослав* же паки совкупившеся сынове его: Изяславъ, Святославъ, Всеволодъ и мужи их Коснячько, Перенътъ, Никифоръ, и отложиша убиение за головоу, но кунами ся выкупати, а ино все яко же Ярославъ судилъ, такс же и сынове его уставиша.

о убийства

Аже кто убиеть княжа мужа в разбои, а головника не ищють, то вирную2 платити в чьей же верви голова лежить, то 80 гривенъ; паки ли людинъ, то 40 гривенъ.

Которая ли вервь начнеть платити дикую виру, колико л^тъ заплатить ту виру, занеже безъ голов­ника имъ платити; будеть ли головникъ ихъ въ верви, то з а н е к ним прикладываеть, того же дЪля имъ помагати головникоу; любо си дикую вироу; но спла-тити им вообчи 40 гривенъ, а головничьство, а т о самому головнику; а въ 40 гривенъ ему заплатити из дроужины свою часть; но оже будеть оубилъ или въ свад-в или в пиру явлено, то тако ему платити по верви нын-б, иже ся прикладываеть вирою.

1 Под словами: «тиуна княжа», как это было сказано в Троиц­ком I, надо понимать человека, принадлежавшего княжескому тиуну. Но тогда непонятно, почему за него надо платить 80 гривен, а за мечника 40 гривен. Правильно в списках III и V редакций, т. е. тиунъ княжь.

а В большинстве списков II ред. вирную (внрноую), а не виревную, как это полагает М. Н. Тихомиров. В I редак­ции говорится вирное (ст. 20 (119) Акад.).

206


ОЖЕ СТАНЕТЬ БЕЗ ВИНЫ НА РАЗБОИ

Будеть ли сталъ на разбои безъ всякоя свады, то за разбойника л ю д и е не платять, но выдадять и всего съ женою и съ дьтми на потокъ и на разграбле­ние. Аже кто не вложиться в дикую виру1, тому людье не помогають, но самъ платить.

А СЕ ПОКОНИ ВИРНИИ

А се покони вирнии были при Ярославе: вирнику взяти 7 в^дер солоду на недЪлю, оже овенъ, любо полоть, любо 2 ногаты, а в середу куна, оже сыръ, а в пятницю тако же; а куръ по двою ему на день; а хлебов 7 на недвлю, а пшена 7 оуборковъ, а гороху

7 оуборковъ, а соли 7 голважень: то то вирнику со
отрокомь, а кони 4, конем на ротъ сути овесъ, вирнику

8 гривен а 10 кунъ перекладная, а метелнику U
в ъ- к ш и2 а съсадная гривна.

о вирахъ

Аже будеть вира во 80 гривенъ, то вирнику 16 гривенъ и 10 кунъ и 12 вЪкши, а переди съсадная гривна; а за голову 3 гривны.

о княжи отроць

Аже въ княжи отроци или в конюсб или в повар*, то 40 гривенъ, а за тиунъ за огнищный и за конюший, то 80 гривенъ; а в сельскомь тиун* княж* или в ратаин-вмь, то 12 гривенъ, а за рядовича 5 гривенъ, тако же и за боярескъ.

1 Решительное большинства списков: в и ру, что отвечает смыслу статьи.

- В turn и в большинстве списков

207


О РЕМЕСТВЕНИЦЪ И О РЕМЕСТВЕНИЦЪ

А за ремественника и за ремественицю, то 12 гри­венъ. А за смердь и холоп1 5 гривенъ, а за рабу б гривенъ. А за кормилця 12 гривенъ, такоже и за кормилицю, хотя си буди холопъ, хотя си раба.

О ПОКЛЕПНЪИ ВИРЪ

Аже будеть на кого поклепная вира, тоже будеть послуховъ 7, то ти выведуть виру; паки ли варягъ или кто инъ, то д в а. А по костехъ и по мертвеци не платить виры 2, аже имене нев-вдають, ни знають его.

АЖЕ СВЕРЖЕТЬ ВИРОУ

Аже3 свержеть виру, то гривна кунъ сметная от­року, а кто и клепалъ, а тому дати другую гривну; а от виры помочьнаго 9 кунъ. Искавше ли послуха и не налЪзуть, а истьця начнеть головою клепати, то ти имъ правду железо; тако же и во всЪх тяжахъ, и в татьбе и в поклепЪ; оже не будеть лиця, то тогда дати ему железо из неволи до полугривны золота; аже ли мьнЪ, то на воду, оли то до дву гри­венъ; аже мьи-в, то port ему ити по своъ" куны.

ОЖЕ КТО УДАРИТЬ МЕЧЕМЬ

Аже кто ударить мечемь, не вынезъ его, или руко-ятию, то 12 гривенъ продажи за обиду.

Аже ли вынезъ мечь, а не утнеть, то гривна кунъ.

Аже кто кого ударить батогомь, любо чашею, любо рогомь, любо тьигБСнию, то 12 гривенъ; не терпя ли противу тому ударить мечемь, то вины ему в томь н/втуть.

1 Имеется большое число списков, где говорится смердь и холоп. Можно полагать, что в протографе II—V редакций сто­яло с м е р д ъ и, т. е. так же, как и в протографе I редакции.

■ В большинстве списков II редакции виры, равно как в III и Троицкой IV редакции.

а Аже —в большинстве списков II редакции.

208


Аже ли оутнеть руку и.отпадеть рука, или усх-неть, или нога или око, или нос утнеть, то полу-вирье 20 гривенъ, а тому за вЪкъ 10 гривенъ.

Аже перстъ утнеть кии любо, 3 гривны продаже, а самому гривна кунъ.

АЖЕ ПРИДЕТЬ КРОВАВЪ МУЖЬ

Аже иридеть кровавъ мужь на двор или синь, то видока ему не искати, но платити ему продажи) 3 гривны; аще ли не будеть на нем знамения, то приве­сти ему видокъ, слово противу слова, а кто будеть почалъ, тому п л а т и т и 60 кунъ; а ж е и кровавъ придеть или будеть самъ почалъ, а вылъчзуть послуси, то то ему за платежь, оже и били.

Аже ударить мечемь, а не утнеть на смерть, то 3 гривны, а самому гривна за рану, же лЪчебное; потнеть ли на смерть, а вира.

Аже попъхнеть мужь мужа, любо к собЪ, ли от соб.е, любо по лицю ударить, ли жердью ударить, а видока два выведуть, то 3 гривны продажи; аже бу­деть варягь или колбягъ, то полная видока вывести и идета на роту.

о ЧЕЛЯДИ

А челядинъ скрыеться, а закличють и на торгу, а за 3 дни не выведуть его, а познаеть и третий день, то свои челядинъ поняти, а оному платити 3 гривны продажи.

АЖЕ КТО ВСЯДЕТЬ НА ЧЮЖЬ КОНЬ

Аже кто всядеть на чюжь конь не п р а ш а в ъ, то 3 гривны. Аже кто конь погубить или оружье, или нортъ, а заповЪсть на торгу, и посл-Ь познаеть в своемь городе, свое ему лицемь взяти, а за обиду платити ему 3 гривны.

Аже кто познаеть свое, что будеть погубилъ, или украдено у него что, или конь, или портъ или ско-

209


тина, то не рци «се мое1), но пойди на сводъ, кдЪ есть взялъ, сведитеся, кто будеть виноватъ, на того татба снидеть, тогда он свое возметь, а что будеть с нимъ по-гыбло, тоже ему начнеть платити.

А ж е будеть коневыи тать, а выдати князю на потокъ; паки ли будеть клЪтныи тать, то 3 гривны платити ему.

о сводъ

Аже будеть во одиномь город-fc, то ити истьцю до конця того свода; будеть ли сводъ по землямъ, то ити ему до третьяго свода, а что будеть лице, то тому платити третьему кунами за лице, а с лицемь ити до конця своду; а истьцю ждати прока; а кдЪ снидеть на конечняго, то тому все платити и продажю.

О ТАТЬБЪ

Паки ли будеть что татебно купилъ въ торгу, или конь, или портъ или скотину, то выведеть свободна мужа два или мытника; аже начнеть не знати у кого купилъ, то ити по немь гбмъ видокомъ на роту, а истьцю свое лице взяти; а что с нимь погибло, а того ему же-л-вти, а оному желЪти своихъ кунъ, зане не знаеть у кого купивъ; познаеть ли на долзъ- у кого то ку­пилъ, то CBOt куны возметь, и сему платити, что у него будеть погибло, а князю продажю.

АЖЕ ПОЗНАЕТЬ КТО ЧЕЛЯДЬ

Аже кто познаеть челядинъ свои укра-денъ, а поиметь и, то оному, вести и по кунамъ до третьяго свода; пояти же челядинъ в челя-д и и а м *fc с т о, а оному дати лице, ать идеть до конечняго свода, а то есть не скот, не лзЪ рчи: «н е в -б д -fe у кого есмь купилъ», но по языку ити до конця; а кдЪ будеть конечнии тать, то опять воро­тить челядина, а свои поиметь, и проторъ тому же платити, а князю продаже 12 гризенъ в челядинъ-украдше 1.

1 В большом числе списков говорится < -в челядинъ украдше», т. е. «и л и» пропущено; тогда нет особого смысла носстанавливать текст так, как это делает М. Н. Тихомиров: «в ч е л я д и н ъ или украдше или у в е д ш е».

210


О СВОДЪ ЖЕ

А и з ъ своего города в чюжю землю свода нЪтуть, но тако же вывести ему послухи, любо мытника, перед кимь же купивше, то истьцю лице взяти, а прока ему жел-вти, что с нимь погибло, а оному своихъ кун же-л£ ти.

О ТАТЬБЪ

Аже убиють кого у клЪти или у которо-fc татбы, то убиють во пса мъ-сто; аже ли и додержать св^та, то вести и на княжь дворъ, оже ли убиють и, а уже будеть людие связана вщгбли, то платити в томь

12 гривен.

Аже1 крадеть кто скотъ въ хл'Ьв'Б или кл" БТь, то же будеть одинъ, то платити ему 3 гривны и 30 кунъ; будеть ли их много, то всбмъ по 3 гривны и 30 кунъ платити.

О ТАТЬБЪ ЖЕ

Аже крадеть скотъ на поли, или овц-fe, или козы, ли свиньи, 60 кунъ; будеть ли ихъ много, то всЪмъ

по 60 кунъ.

Аже крадеть гумно или жито въ ямъ1, то колико ихъ будеть крало, то всЪмъ по 3 гривны и по 30 кунъ; а у него же погибло, то оже будеть лице, лице поиметь, а за лЪто возметь по полугривнЪ.

Паки ли лиця не будеть, а будеть былъ княжь конь, то платити за нь 3 гривны, а за ин" бх по 2 гривны.

А СЕ УРОЦИ СКОТУ

Аже за кобылу 60 кунъ, а за волъ гривна, а за ко­рову 40 кунъ, а за третьяку 30 кунъ, а за лоныцину полгривны, за теля 5 кунъ, а за свинью 5 кунъ, а за порося ногата, за овцю 5 кунъ, за баранъ ногата; а за жеребець, аже не всвдано на нь, т о гривна кунЪ, за жеребя 6 ногатъ, а за коровие молоко 6 ногатъ; то ти уроци смердомъ, оже платять князю продажю.

211


АЖЕ БУДУТЬ ХОПОПИ ТАТЬЕ, СУДЪ КНЯЯ Ь

Аже будуть холопи татие любо княжи, любо бо-ярьстии, любо чернечь, их же князь продажею не казнить; зане суть несвободни, то двоиче платить ко истьцю за обиду.

АЖЕ КТО КУНЪ ВЗИЩЕТЬ

Аже кто взищеть кунъ на друзЪ, а онъ ся начнеть запирати, то оже на нь выведеть послуси, то ти пои-дуть на роту, а он возметь своъ- куны, зане же не далъ ему за много л-бт, то платити ему за обиду 3 гривны.

Аже кто купець купцю дасть вкуплю куны или в гостьбу, то- купцю пред послухи кунъ не имати, послуси ему не надобЪ, но ити ему самому ротв, аже ся почнеть запирати.

о поклажаи

Аже кто поклажаи кладеть у кого любо, то ту по­слуха н-бсть; но оже начнеть большимь клепати, тому ити рогв, у кого то лежал товаръ: а толко еси у мене положилъ, занеже ему в бологодълъ и хоронилъ товар его.

о рьзъ

Аже кто куны даеть it р-взъ или наставъ въ медъ или жито во присопъ, то послухи ему ставити, како ся будеть рядилъ, тако же ему имати.

о м-ьсячнъмь р-ьзт,

А месячный р-взъ, оже за мало, то имати ему: за-идуть ли ся куны до того же года, то дадять ему куны въ треть, а месячный р-взъ погренути; послуховъ ли не будеть, а будеть кунъ 3 гривны, то ити ему про своъ* куны рогв; будеть ли боле кунъ, то речи ему тако: промиловалсяеси, оже еси не ставилъпослуховъ.


УСТАВЪ ВОЛОДИМЬРЬ ВСЕВОЛОДИЧА

А се уставилъ Володимиръ Всеволодичь по Свя-тополцъ- съзвавъ дружину свою на БерестовЪмь: Ра-тибора киевьского тысячьского, Прокопью Б-влого-родьского тысячьского, Станислава Переяславьского тысячьского, Нажира, Мирослава, Иванка Чюдино-вича, Олгова мужа, и уставили до третьяго р-вза, оже емлеть в треть куны; аже кто возметь два р-вза, то то ему взяти исто; паки ли возметь три ръзы, то иста ему не взяти. Аже кто емлеть по 10 кунъ от л-Бта на гривну, то того не отмътати.

АЖЕ КОТОРЫЙ КУПЕЦЬ ИСТОПИТЬСЯ

Аже который купець шедъ кдЪ любо с чу­жими кунами, истопиться, любо рать возметь, ли огнь, то не насилити ему, ни продати его; но како пачнеть от л-вта платити, тако же платить, зане же пагуба от бога есть, а не виноватъ есть; аже ли пропи-еться или пробиеться а в безумьичюжь товаръ испор­тить, то како любо гбмъ, чье то куны1; ждуть ли ему, а своя имъ воля, продадять ли, а своя имъ моля.

о долзъ

Аже кто многимъ долженъ будеть, а пришед гость пзъ иного города или чюжеземець, а не вЪдая запу­стить за нь товаръ, а опять начнеть не дати гости кунъ, а первии должебити начнуть ему запинати, не дадуче ему кунъ, то вести и на торгъ, продати же и отдати же первое гостины куны, а домашнимъ, что с я останеть кунъ, тъм же ся под-блять; паки ли бу-дуть княжи куны, то княжи куны первое взяти, а ирокъ в д-ълъ; аже кто много ръза ималъ, то тому н е п м а т и*.


1 Так в подавляющем большинстве списков II—V редакций. а Так в подавляющем большинстве списков II и других

редакций,

213


АЖЕ ЗАКУПЪ БЪЖИТЬ

Аже закупъ бЪжить от господы, то обель, идеть ли искать кунъ, а явлено ходить, или ко князю, или къ судиям бъжить обиды д'бля своего господина, то про то не робять его, но дати ему правд}.

о закупъ

Аже у господина ролеиныи закупъ, а погубить воискии конь, то не платити ему, но еже далъ ему го-сподинъ плугъи борону, от него же купу емлеть, то то погубивше, ему платити; аже ли господинъ его отслеть на свое орудье, а погибнеть без него, то того ему не платити.

о закупъ

Аже из хлЪва выведуть, то закупу того не плати­ти; но оже погубить на поли и в дворъ не вженеть и не затворить, кдъ- ему господинъ велить или орудья своя д" бя, а того погубить, то то ему платити.

Аже господинъ переобидить закупа, а увидеть купу его или отарицю, то то ему все воротити, а за обиду платити ему 60 кунъ; паки ли прииметь на немъ кунъ, то опять ему воротити куны, что будеть принялъ, а за обиду платити ему 3 гривны продажи; продасть ли господинъ закупа обель, то наймиту свобода во всбхъ кунахъ, а господину платити за обиду 12 гривенъ продаже: аже господинъ бьеть закупа про дЪло, то без вины есть; биеть ли не смы­сля пьянъ, а без вины, то яко же въ свободнтшь пла-тежь, тако же и в закупъ\






© 2023 :: MyLektsii.ru :: Мои Лекции
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав.
Копирование текстов разрешено только с указанием индексируемой ссылки на источник.