Студопедия

Главная страница Случайная страница

Разделы сайта

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Существительные мужского рода мягкой разновидности






Единственное число

 

одушевлённые неодушевлённые

N. inteligentní mů ž otec první stroj konec

G. inteligentní ho muž e otc e první ho stroj e konc e

D. inteligentní mu muž i, -ovi otcoviprvní mu stroj i konc i

A. inteligentní ho muž e otc e první stroj konec

V. inteligentní muž i! otč e! první stroj i! konc i!

L. o inteligentní m muž i, -ovi otc ovi první m stroj i konc i

I. inteligentní m muž em otc em první m stroj em konc em

 

1. В дательном и предложном падежах единственного числа у одушевлённых существительных мужского рода (тип muž) наряду с окончанием - i употребляется окончание - ovi. Последнее окончание употребляется обычно у личных имён и фамилий. Например:

Dej to Miloš ovi.Odnes to mé mu otci(-ovi), malí ř i (-ovi).

У неодушевлённых существительных употребляется окончание -i.

 

2. В звательном падеже обычным является окончание -i:

muž i! př iteli! Leoš i!

но существительные с суффиксом - ec имеют окончание - e, перед кото-рым будет чередование c/č:

otec- otč e!, chlapec- chlapč e!

 

3. Форма винительного падежа у одушевлённых существи-тельных совпадает с формой родительного падежа, а у неодушевлён-ных - с формой именительного падежа.

Vidě l jsem vaš eho otce. Vidě l jsem nový stroj.

 

4. Некоторые существительные имеют особенности в своём склонении. К ним относятся слова: ků ň, př í tel, obyvatel и др.

Существительное obyvatel склоняется как существительное př í tel.

 

N. ků ň př í tel uč itel

G. kon ě př í tel e uč itel e

D. kon i př í tel i uč itel i

A. kon ě př í tel e uč itel e

V. kon i! př í tel i! uč itel i!

L. o kon i o př í te li o uč itel i

I. kon ě m př í tel em uč itel em

 

Небольшая группа существительных мужского рода на - en типа ká men (plamen, tý den, kmen, ječ men, hř eben) имеют также особенности: в единственном числе они склоняются по образцу мягкой и твёрдой разновидности (непоследовательно). То есть в родительном падеже они имеют формы существительных мягкой разновидности (kamene, plamene, tý dne), а в дательном и предложном падежах - параллельные формы мягкой и твёрдой разновидности: kamenu/ kameni, tý dnu/ tý dni

 

N. ká men tý den den

G. kamen e tý dn e dne

D. kamen u tý dn u dnu

A. ká men tý den den

V. kamn e! tý dn e! dne

L. kamen u, na kamen i tý dn u, v tý dn i dnu, dni

I. kamen em tý dn em den

 

Некоторые односложные и двусложные существительные муж-ского рода сокращают долготу корневого гласного во всех косвенных падежах: например, vů z- vozu, dů m - v domě, stů l - na stole, dvů r- na dvoř e, ví tr- vě tru,

У существительных мужского рода в именительном и винитель-ном падежах единственного числа бывает беглое -e:

den- dne, stolek- stolku, domek- domku, Č apek-Č apka, но: led- ledu, mech- mechu, tkadlec- tkalce, š vec- š evce.

 

Cvič ení

1. Поставьте существительные в нужные падежи, раскрыв скобки.

 

a) Když jsme š li po (hř eben) Elbrusu, vidě li jsme vý chod slunce. Jsme se dostali k (horký lé č ivý pramen). Socha byla udě lá na z (rů ž ový ká men). Z toho (plamen) vyletela jí skra.

 

b) Obdrž el dopis od (svů j otec, ná š uč itel, tvů j chlapec, vá š př í tel, mů j muž).

Blahopř eji (otec, strý c, uč itel, př í tel, chlapec, muž, umě lec).

Vzpomí ná m si na (otec, strý c, uč itel, chlapec, umě lec, př í tel).

Drahý (otec, strý c, uč itel, př í tel, chlapec, muž).

Mluvime o (otec, strý c, malí ř, chlapec, uč itel, umě lec).

 

c) Byl jsem na ná vš tě vě u (svů j dobrý př í tel). Ve (velký pokoj) byl moderní ná bytek. Chci vá s sezná mit se (svů j chlapec). Chlapec má rá d (svů j starý uč itel). Holč ič ka si hrá la na (velký koberec). Dlouho jsme mluvili s (zná mý umě lec). Na vý stavě jsou obrazy (ná š zná mý malí ř). Odnes to

(mů j dobrý př í tel). Stá l jsem u (nový stroj).

d) Musí m promluvit s (mů j př í tel). Zů stal sedě t na (ká men).Trvalo to asi pů l (den). Napil se z (lesní pramen). Tahle mouka je z (ječ men). Nezů stal tam

 

ká men na (ká men). Most byl postaven z (ká men). Neposloucha ani rozkazu

(velitel). Je to citat z (Č apek). Do př í chodu (otec) jsme nic nevě dě li. Byl jsem v kině s kolegou (strý c). Na vý stavě bylo hodně zná mý ch (umě lec). Ř ekne to (uč itel). Mluvil s (ř editel). Chodí po (koberec).

 

2. Ответьте на вопросы “Kam š el? ”, “Kde byl? ”

 

- pokoj, uč itel, stroj, muž, ků ň, umě lec,

- ostrov, dů m, Jihoč eský kraj, orloj, otec.

 

3. Раскройте скобки:

 

(Vaš otec) to neř eknu. Z (druhý pokoj) vyš el pes. Poš lu to (mů j př í tel). Poslal jsem to (vá š strý c). Neví m, co má m dě lat se (stroj). Honza chce bý t (holí č). Sedě l mezi (otec a strý c). Dej to (pá n uč itel).

 

4. Поставьте в родительный и предложный падежи:

 

kraj, milenec, nosí č, nů ž, mě sí c, př ekladatel.

 

 






© 2023 :: MyLektsii.ru :: Мои Лекции
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав.
Копирование текстов разрешено только с указанием индексируемой ссылки на источник.