Студопедия

Главная страница Случайная страница

Разделы сайта

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Структура второго занятия






 

The aim of the lesson is to teach you to formulate the writer's approach to the social, psychological, and philosophical problems of life through the analysis of his treatment of characters, choice of plot, and manner of writing.

1. Отбор и воспроизведение той части критической информации, которая, с точки зрения учащегося, относится к анализируемому произведению.

" Any account of Dickens is inadequate. He is the greatest comic novelist in England, but he is also the most truly poetic novelist. So far as we can label him at all he was a fantasist, and he forces us to accept the world he creates by the sheer compelling power of his imagination. It was a hallucinatory imagination, and so long as he remains within the comic and satiric or the melodramatic, he forces us to share the hallucination. His defects are many and yet scarcely matter. He was a great original. He owed something, in his early books particularly, to the 18th century novelists - high spirits, the joy in the rough-and-tumble, the picaresque sequence of events. But he owed much more to himself. To find anything comparable in fiction, his sense of symbolism, the hallucinatory intensity of his imagination, the huge self-soliloquizing monsters he created, we have to go to Dostoevsky..." (W.Allen.)

Which of the above-mentioned characteristics are applicable to the novel discussed?

 

2. Ответы на серию вопросов, составляющие общую предварительную оценку творчества автора под заданным углом зрения.

Is the author emotional? Does he treat the situation and his characters objectively? Is there more feeling than thought in his book, or vice versa? Does he understand human nature? Does he regard his characters with affection? Are his ideals high? What aspects of his art do you admire: his artistry at plot construction, his ability to present unique characters, his vivid manner of description, his being sympathetic, his ability to put social evils to ridicule, his ability to amuse the readers?

 

3. Сжатая формулировка манеры авторского письма и отражение в ней авторского мироощущения на основе предложенной модели.

Galsworthy's manner of writing has been characterized as removed, reticent, quiet, balanced. His style undoubtedly reflects his approach to the characters, and thus - to general problems of man in society. Galsworthy takes sides, yet shows mercy to both sets of sinners. He attacks a Forsyte as a social being, yet shows compassion and often a good deal of respect for the human being.

Compare Galsworthy's manner of writing to that of Dickens. How can Dickens' manner of writing be summed up in a few words? What are the sins he is apt to forgive and those he would never forgive?

 

4. Сопоставление контрастных критических высказываний о писателе в целях выяснения особенностей его мироощущения.

Compare the following statements concerning Dickens' general attitude to the world:

" The dominant mood in which his world is created is not at all one of good-natured acceptance of things, but a mood of nightmare compounded of lurid melodrama and savage comedy..." (W.Allen).

" The great truth and passion behind the work of Dickens was his sense of joy in things..." (G. Chesterton).

" No novelist deals so largely with happiness itself..." (J. B. Priestley).

Does Alien's statement contradict those of Chesterton and Priestley, or do they have some common ground? (Can both the nightmare and the happiness be traced back to the author's personal experience which shaped his outlook?) Are both moods balanced in the novel or does one of them prevail?

 

 

5. Самостоятельный отбор и формулировка свойств мастерства автора, обеспечивающих ему интерес современного читателя.

" Не seems in so many ways to be very English, and indeed very Victorian; yet there is something universal in his appeal." (J.B.Priestley)

Explain your point of view.

 

6. Обобщающая оценка мастерства автора, предполагающая объективный учет его достоинств и недостатков и обоснование тех свойств, которые обусловливают истинный талант.

Can Dickens be called a great writer? Explain, why.

Хотя данное занятие и однотипно с предыдущим, оно является завершением целой серии подобных занятий и включает всебярезультаты остальных. Это отражается практически в каждомиззаданий.

 

4. ФОРМИРОВАНИЕ УМЕНИЙ ОЦЕНИВАТЬ ЗАМЫСЕЛ АВТОРА ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОИЗВЕДЕНИЯ В РАМКАХ «АНАЛИТИЧЕСКОГО ЧТЕНИЯ»

 

Во многом схожи с вышеописанными и те занятия, которые учат оценивать замысел автора рассказа или отдельной главы романа, традиционно именуемые «аналитическим чтением». В этом случае мы имеем дело не с ретроспективным анализом, а с анализом в процессе чтения (точнее, перечитывания), где особое внимание уделяется слову как средству выражения художественного образа. Поэтому на таких занятиях велика роль рецептивной деятельности. В то же время, как и на занятиях по домашнему чтению, урок строится по принципу: от общего через частное к обобщению на ином, более глубоком уровне проникновения в замысел. Здесь наиболее типичны интеллектуальные операции анализа, сопоставления, отбора и принятия смыслового решения, а также обобщения.

Продемонстрируем сказанное на примере занятия, посвященного анализу рассказа Э. Хемингуэя " The Battler" из сборника In Our Time. Занятие рассчитано на два часа на III курсе языкового вуза. На нем вырабатываются умения отбирать в тексте детали описания и повествования для того, чтобы объяснить, как автор создает требуемую атмосферу; а также развивается умение устанавливать ассоциации между повествовательными текстами, различными по событийному ряду, но аналогичными по характеру эмоционального воздействия на читателя.

 






© 2023 :: MyLektsii.ru :: Мои Лекции
Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав.
Копирование текстов разрешено только с указанием индексируемой ссылки на источник.